22. januar 2020

DG-støttede forskere er flot repræsenteret i Ingeniørens ’Videnskabens Top-5’ for 2019

Siden 2004 har Ingeniørens videnskabsredaktør Jens Ramskov og videnskabsjournalist Rolf Haugaard Nielsen hvert år udpeget de fem bedste danske forskningsresultater inden for teknik og naturvidenskab – kåringen er også kendt som ’Videnskabens Top-5’. De udvalgte resultater er udført enten af forskere i Danmark, eller af forskere fra Danmark, der har ydet et betydeligt bidrag i et internationalt forskningssamarbejde. I år er forskere med tilknytning til DG både en del af flere af de nominerede resultater samt en del af forskningen bag selve vinderresultatet.

Ingeniøren har for nyligt kåret Videnskabens Top-5 2019 blandt danske forskningsresultater, og flere forskere med tilknytning til DG er repræsenteret iblandt de nominerede, mens en tidligere centerleder er en del af holdet bag forskningsprisens vinderresultat.

I år er et af Videnskabens Top-5 nomineringer gået til flere forskergrupper under ét, der alle beskæftiger sig med kvanteforskning. Iblandt de fremhævede forskergrupper er tre af dem fra grundforskningscentre, herunder Center for Kvanteelektronik (QDev) ved Københavns Universitet, Center for Makroskopiske Kvantetilstande (BigQ) ved DTU samt Center for Hybride Kvantenetværk (Hy-Q) ved Københavns Universitet og DTU. Den samlede nominering sker på baggrund af, at Ingeniøren hylder dansk kvanteforskning som et felt, der har været og fortsat er helt i front set med internationale briller.

Læs mere om den samlede nominering til dansk kvanteforskning og de enkelte forskergruppers arbejde her

En anden nominering gik til forskningsresultater beskrevet i to videnskabelige artikler skrevet af et hold forskere fra Center for Makroøkologi, Evolution og Klima (CMEC), som DG har støttet i 10 år ved Københavns Universitet indtil 1. januar i år, hvor bevillingen udløb. De to artikler blev publiceret i tidsskriftet Science i september sidste år og udkom i anledning af 250-året for opdagelsesrejsende Alexander von Humboldt, der i starten af 1800-tallet begyndte at kortlægge biodiversitet i Sydamerikanske bjergområder. De to videnskabelige artikler fra CMEC var en hyldest til Humboldts forskning og et forsøg på at tage fat i nogle af de problemstillinger, Humboldt stødte på i sin forskning. I artiklerne kom centerleder Carsten Rahbek og resten af forskerholdet derfor med en forklaring på det, de kaldte ”Humboldts gåde”, nemlig, hvilke årsager, der ligger bag de globale mønstre for biodiversiteten i bjergområder. Resultaterne viste, at biodiversiteten ikke er størst der, hvor man hidtil har troet, men i stedet i tropiske bjergområder.

I september sidste år bragte DG en artikel om forskningen fra professor Rahbek og resten af forskerholdet fra CMEC. Du kan læse nyheden fra DG her

Læs mere om Ingeniørens nominering af forskningsresultaterne fra CMEC her

Vinderen af Videnskabens Top-5 er i år gået til elektrificeringen af kemisk energi, på baggrund af et forskningsresultat, der blev publiceret i Science i maj sidste år. Resultatet beskriver en ny og elektrisk form for dampreformering, kaldet ”steam methane reforming” (SMR), der fremstiller hydrogen. Den nye klimavenlige metode vil erstatte traditionelle og energiopslugende SMR-anlæg med mindre og mere effektive elektriske anlæg kaldet eSMR-anlæg. Bag resultatet står en forskergruppe fra DTU Fysik, Teknologisk Institut samt virksomhederne Sintex og Haldor Topsøe under ledelse af principal scientist Peter Mølgaard Mortensen og professor ved DTU Ib Chorkendorff, der også er tidligere centerleder ved DG’s Center for Individuel Nanopartikel Funktionalitet (CINF), der var bevilliget i perioden 2005-2015.

Læs mere om vinderresultatet i Videnskabens Top-5 hos Ingeniøren her