Forskningsformidling for gymnasieelever
SONG-teleskopet
![Billedet viser SONG-teleskopet ved skumring med horisonten i baggrunden.](https://dg.dk/wp-content/uploads/2019/03/SONG-telescope-1024x470.jpg)
Forskere fra grundforskningscenteret Stellar Astrophysics Centre (SAC) åbner dørene for landets gymnasieelever, som gennem organiserede skoleudflugter kan besøge SONG-teleskopet, der ledes af SAC, og står på Tenerife i Spanien.
Girls Day in Science
![Her ses tre elever med orange byggehjelme, mens de går i industrielle omgivelser.](https://dg.dk/wp-content/uploads/2019/03/Girls-Day-In-Science-1024x576.jpg)
I 2018 åbnede DG’s Center for Hyperpolarisering i Magnetisk Resonans (HYPERMAG), DTU, dørene op for skole- og gymnasieelever i anledning af den landsdækkende kampagne Girl’s Day in Science. Virksomheder, forskningscentre og tekniske gymnasier på tværs af landet inviterede piger til at afprøve forskellige opgaver indenfor det tekniske forskning- og arbejdsområde. Herudover kunne pigerne møde erhvervskvinder og kvindelige forskere til en snak om deres karrierevej og uddannelsesvalg indenfor naturvidenskaben.
OpticsCamp
![Grafisk illustration af hængende pærer, hvoraf en enkelt er tændt.](https://dg.dk/wp-content/uploads/2019/03/OpticsCamp.jpg)
På den årlige sommerskole ”OpticsCamp”, byder forskere fra grundforskningscenteret SPOC sammen med andre forskere fra Danmarks Tekniske Universitet gymnasieklasser og deres undervisere velkomne til en fire-dages videnskabs-sommerskole, hvor deltagerne kan udforske optikkens og fotonikkens verden. Gennem et udvalg af projekter kan eleverne arbejde sammen med nogle af verdens dygtigste forskere indenfor deres respektive forskningsfelt.
REAL SCIENCE
![Billedet viser forskellige glaskolber med dyr i sprit.](https://dg.dk/wp-content/uploads/2019/03/REAL-SCIENCE.jpg)
Med REAL SCIENCE gav CMEC, der var under DG bevilling fra 2009/2010 til 2019, gymnasieelever muligheden for at komme helt tæt på livet som forsker ved at give adgang til forskningsarbejdets ”maskinrum”. Her kunne eleverne tage del i processen med forskningsmetoder samt være med til at indsamle og analysere data og prøver, som anvendes i CMEC’s forskning. REAL SCIENCE var derfor et Citizen Science projekt med det formål at nedbryde muren mellem unge studerende og forskningsverdenen.
DNA & Liv
![På billedet ses to elever iført hvide kitler, der foretager et eksperiment i et lokale med andre elever.](https://dg.dk/wp-content/uploads/2019/03/DNA-life.jpg)
Center for GeoGenetik, der var under bevilling fra DG fra 2009/2010 til 2019, gik sammen med Danmarks Naturhistoriske Museum og skabte et undervisningsorienteret Citizen Science projekt kaldet DNA & Liv, hvor gymnasieelever kan kortlægge ferskvandsdyr i Danmark ved at analysere miljø-DNA (eller eDNA), der er DNA, som findes i miljøet – fx i jorden, søer og luften. DNA & Liv var baseret på en af de nyeste metoder indenfor DNA-analyse af biodiversitet. På DNA-laboratoriet fik eleverne muligheden for at lære om emner såsom molekylærbiologi, bioinformation, biodiversitet og økologi.
Ice Frontiers
![Her ses et stilbillede fra programmet Ice Frontiers, der viser en gengivelse af et satellitbillede af jorden set oppefra.](https://dg.dk/wp-content/uploads/2019/03/Ice-Frontiers-1024x572.jpg)
Forskere fra Center for GeoGenetik, der var under bevilling fra DG fra 2009/2010 til 2019, lancerede et online læringsinitiativ kaldet Ice Frontiers, hvor gymnasieelever kan gå på opdagelse i det grønlandske is-landskab. Ved at anvende de samme metoder som forskerne kan eleverne sammenligne historiske luftfotos af Grønlands gletsjere og den smeltende is med moderne højteknologiske satellitfotos.
Ungdomslaboratoriet
![Billedet viser tre gymnasieelever i færd med et videnskabeligt eksperiment.](https://dg.dk/wp-content/uploads/2019/03/ULAB.jpg)
Universitetsstuderende og forskere fra Discovery Center (DISCOVERY) ved Niels Bohr Institutet, KU, der var under bevilling fra DG fra 2009/2010 til 2019, var en del af holdet bag Ungdomslaboratoriet (ULAB), hvor gymnasieelever kunne besøge ægte laboratorier. Her blev eleverne inviteret til at prøve kræfter med en ”laboratorie-oplevelse” gennem deltagelse i en lang række eksperimenter, der normalvis ikke kan foretages på gymnasierne. Udover ULAB-oplevelsen tilbød personalet fra Niels Bohr Institutet også en tur rundt i de historiske bygninger, inklusiv et besøg på Niels Bohr’s kontor. Ideen bag Ungdomslaboratoriet var at skabe interesse omkring fysik på en sjov og afdæmpet måde.