Forskningsformidling for gymnasieelever

SONG-teleskopet

Billedet viser SONG-teleskopet ved skumring med horisonten i baggrunden.
Billedet viser SONG-teleskopet ved skumring med horisonten i baggrunden. Foto: Mads Fredslund Andersen

Forskere fra grundforskningscenteret Stellar Astrophysics Centre (SAC) åbner dørene for landets gymnasieelever, som gennem organiserede skoleudflugter kan besøge SONG-teleskopet, der ledes af SAC, og står på Tenerife i Spanien.

Læs mere om SONG-teleskopet her

Girls Day in Science

Her ses tre elever med orange byggehjelme, mens de går i industrielle omgivelser.
Her ses tre elever med orange byggehjelme, mens de går i industrielle omgivelser. Foto: Naturvidenskabernes Hus/Tektanken

I 2018 åbnede DG’s Center for Hyperpolarisering i Magnetisk Resonans (HYPERMAG), DTU, dørene op for skole- og gymnasieelever i anledning af den landsdækkende kampagne Girl’s Day in Science. Virksomheder, forskningscentre og tekniske gymnasier på tværs af landet inviterede piger til at afprøve forskellige opgaver indenfor det tekniske forskning- og arbejdsområde. Herudover kunne pigerne møde erhvervskvinder og kvindelige forskere til en snak om deres karrierevej og uddannelsesvalg indenfor naturvidenskaben.

Læs mere om Girls Day In Science her

OpticsCamp

Grafisk illustration af hængende pærer, hvoraf en enkelt er tændt.
Grafisk illustration af hængende pærer, hvoraf en enkelt er tændt. OpticsCamp/DTU Photonic

På den årlige sommerskole ”OpticsCamp”, byder forskere fra grundforskningscenteret SPOC sammen med andre forskere fra Danmarks Tekniske Universitet gymnasieklasser og deres undervisere velkomne til en fire-dages videnskabs-sommerskole, hvor deltagerne kan udforske optikkens og fotonikkens verden. Gennem et udvalg af projekter kan eleverne arbejde sammen med nogle af verdens dygtigste forskere indenfor deres respektive forskningsfelt.

For mere information om OpticsCamp klik her

REAL SCIENCE

Billedet viser forskellige glaskolber med dyr i sprit.
Billedet viser forskellige glaskolber med dyr i sprit. Foto: REAL SCIENCE/Danmark Naturhistoriske Museum

Med REAL SCIENCE gav CMEC, der var under DG bevilling fra 2009/2010 til 2019, gymnasieelever muligheden for at komme helt tæt på livet som forsker ved at give adgang til forskningsarbejdets ”maskinrum”. Her kunne eleverne tage del i processen med forskningsmetoder samt være med til at indsamle og analysere data og prøver, som anvendes i CMEC’s forskning. REAL SCIENCE var derfor et Citizen Science projekt med det formål at nedbryde muren mellem unge studerende og forskningsverdenen.

DNA & Liv

På billedet ses to elever iført hvide kitler, der foretager et eksperiment i et lokale med andre elever.
På billedet ses to elever iført hvide kitler, der foretager et eksperiment i et lokale med andre elever. Foto: DNA & Life/Statens Naturhistoriske Museum

Center for GeoGenetik, der var under bevilling fra DG fra 2009/2010 til 2019, gik sammen med Danmarks Naturhistoriske Museum og skabte et undervisningsorienteret Citizen Science projekt kaldet DNA & Liv, hvor gymnasieelever kan kortlægge ferskvandsdyr i Danmark ved at analysere miljø-DNA (eller eDNA), der er DNA, som findes i miljøet – fx i jorden, søer og luften. DNA & Liv var baseret på en af de nyeste metoder indenfor DNA-analyse af biodiversitet. På DNA-laboratoriet fik eleverne muligheden for at lære om emner såsom molekylærbiologi, bioinformation, biodiversitet og økologi.

Ice Frontiers

Her ses et stilbillede fra programmet Ice Frontiers, der viser en gengivelse af et satellitbillede af jorden set oppefra.
Her ses et stilbillede fra programmet Ice Frontiers, der viser en gengivelse af et satellitbillede af jorden set oppefra. Foto: Ice Frontiers/Center for GeoGenetics

Forskere fra Center for GeoGenetik, der var under bevilling fra DG fra 2009/2010 til 2019, lancerede et online læringsinitiativ kaldet Ice Frontiers, hvor gymnasieelever kan gå på opdagelse i det grønlandske is-landskab. Ved at anvende de samme metoder som forskerne kan eleverne sammenligne historiske luftfotos af Grønlands gletsjere og den smeltende is med moderne højteknologiske satellitfotos.

Læs mere om Ice Frontiers her

Ungdomslaboratoriet

Billedet viser tre gymnasieelever i færd med et videnskabeligt eksperiment.
Billedet viser tre gymnasieelever i færd med et videnskabeligt eksperiment. Foto: Ungdomslaboratoriet/ULAB

Universitetsstuderende og forskere fra Discovery Center (DISCOVERY) ved Niels Bohr Institutet, KU, der var under bevilling fra DG fra 2009/2010 til 2019, var en del af holdet bag Ungdomslaboratoriet (ULAB), hvor gymnasieelever kunne besøge ægte laboratorier. Her blev eleverne inviteret til at prøve kræfter med en ”laboratorie-oplevelse” gennem deltagelse i en lang række eksperimenter, der normalvis ikke kan foretages på gymnasierne. Udover ULAB-oplevelsen tilbød personalet fra Niels Bohr Institutet også en tur rundt i de historiske bygninger, inklusiv et besøg på Niels Bohr’s kontor. Ideen bag Ungdomslaboratoriet var at skabe interesse omkring fysik på en sjov og afdæmpet måde.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev